Resepi Puding Jagung Kastard Mudah Sukatan Cawan

Resepi Puding Jagung Kastard Sedap Dan Mudah. Antara kuih tradisi yang meninggalkan kenangan manis pada saya adalah puding jagung kastard. Pada zaman dulu dulu.. kalau nak makan puding jagung kastard kena tunggu rumah jiran ada buat tahlil dan yasin. Masa itu mak saya akan sedia seloyang dua untuk rumah jiran dan pasti ada bahagian kami adik beradik. Bila makan rasa manis, lemak dan sedap sangat.. sampai terasa-rasa kat lidah ni sewaktu menulis resepi ini.. huhu

Resepi Puding Jagung Kastard Mudah Sukatan Cawan
Gambar hiasan

Semoga bonda tersayang saya terus dirahmati Allah dan diberikan akhiran hidup yang baik. Aamiin...

Oh ya, resepi ini saya kongsikan dari blog aynorablogs.com

Resepi Puding Jagung Kastard Sedap Dan Mudah Sukatan Cawan


Resepi Puding Jagung Kastard Mudah Sukatan Cawan

Bahan-bahan 1
(Anggaran untuk 1 keluarga 4 orang)

1 cawan tepung kastard
1/2 cawan gula
1 tin susu sejat
1 tin jagung manis
1 sudu kecil garam
Pewarna kuning (jika perlu)
1 tin air (guna tin susu sejat tadi)
1 cawan santan

Bahan-bahan 2

1 cawan tepung kastard
1 1/2 cawan jagung manis (dalam tin)
3/4 cawan gula pasir
3 cawan air
1 1/2 cawan susu cair

###ikut suka nak guna resepi mana

Cara Menyediakan Puding Jagung Kastard Mudah Sukatan Cawan


1) Sediakan periuk/kuali, masukkan gula dan tepung kastard, kacaukan hingga rata. Masukkan susu sejat (susu cair) dengan 1 tin jagung manis tadi. Jika nak berlemak, masukkan 1 cawan santan. Dan, kalau anda nak jagungnya nampak cantik dan lebih halus, boleh juga blender kan dia. Tak jadi masalah. Kemudian kacaukan lagi.

2) Masukkan sedikit garam untuk rasa yang lebih berlemak. Ini namanya seni masakan...

3) Masukkan air ke dalam bahan-bahan tadi. Bila semua bahan sudah sebati dan tidak berketul, boleh letakkan periuk/ kuali di atas dapur. Nyalakan api. Gunakan api yang sangat minima. Jika tidak, takut adunan berketul-ketul. Kacau lagi, perlahan-lahan.

4) Jika suka warna kuning menyala, masukkan sedikit pewarna kuning.

5) Kacau sampai pekat dan berkilat. Ha! Berkilat itu yang cantik. Sebab kita letak gula tadi dan campuran tepung kastad yang menaikkan serinya.

6) Angkat dan tuangkan dalam loyang. Biarkan sejuk dalam loyang seketika, baru masukkan ke dalam peti sejuk. Bila dah sejuk mudahlah untuk memotongnya.


Tips Buat Puding Jagung Kastard Kuning Berkilat


# Memula bancuh dulu adunan tepung kastard bersama air dan kacau hingga larut dan tak berketul-ketul. Saya bancuh dalam jug aje. Mudah nak godek.

# Pastu masa masak, pastikan adunan betul-betul jadi likat pekat dan berkrim. Kalau masih cair, sila lah gigih mengacau sampai pekat ya, Lenguh jugak sebelah tangan ni.

# Saya guna api sederhana. Lebih kurang 10 minit baru adunan sedikit pekat. Pastu Saya perlahankan api dan masih mengacau sampai pekat likat. lebih kurang 5 minit saja

# Tutup api dan sendukkan. Kita akan nampak adunan agak berat nak turun. Aha, Kalau gini memang jadi!

# Ada juga yang tanya macam mana nak bagi puding kastad kita berkilat? Kalau nak puding lebih berkilat, letak sedikit 1 sudu tepung jagung, tapi kena lebihkan air sikit sebab tepung jagung memekatkan bahan-bahan adunan tadi.

# Ada sesetengah orang buat puding tu terlembik sebab terlebih air. Ada kala keras sangat sebab kurang air. Jadi, ikut ukuran air guna tin susu sejat tersebut. Contohnya, kalau 1 tin susu sejat, air pun 1 tin juga.

Selamat mencuba resepi puding jagung yang sedap ini dengan sukatan cawan. Walau pakar masakan selalu kaya ukuran paling tepat adalah dalam gram iaitu guna penimbang kuih, tetapi bagi saya lebih mudah dengan sukatan cawan.

Tak kisah yang mana cara pilihan anda, yang penting puding jagung kastard anda hasilnya sedap. 

No comments:

Post a Comment

Komen dengan berhemah. Terima kasih.

@aynoranur